Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak si vybrat mototcykl ??

Dobrá rada nad zlato. Trochu omšelá, ale stále platná pravda, která se znovu potvrdí, jakmile s prvním sluníčkem a osychajícími silnicemi začnete pomýšlet na koupi motocyklu. Co si ale koupit? Předně stojí otázka – nový nebo ojetý? Existují zastánci i odpůrci obou možností. 

 

Ojetinu nebo nový?

Pokud vám někdo začne tvrdit, že všichni, koho zná, a to podle něj „doslova“, si kupují ojetinu, vězte, že nemá matematiku v malíčku. Statistika je neúprosně jednoznačná.

Tady jsou čísla: nových motocyklů se vloni prodalo 19 741 a ojetých o téměř 5 000 méně. A to podotýkáme, loňský rok, vzhledem ke krizi, zrovna nepřál dražším nákupům. Dalo by se očekávat, že více zákazníků tedy sáhne po ojetině. Nikoliv.
V případě motocyklů přece jen většina dává přednost nové „mašině“. Důvodů je mnoho – stačí po ráně nenápadně svařený ráfek (litá kola jsou velmi citlivá), tahem špatně srovnaný prostorový rám, nebo jen svařovaný „policajt“, tedy pohotovostní stojánek, a máte zaděláno na problém. To jsou důvody, které stojí za zváženou při koupi ojetého motocyklu.
Když se pro něj rozhodnete, tak nakupujte jedině u firmy nebo někoho, na koho se můžete spolehnout. Jde přece o váš život a váš majetek. Pojištění, a to nejen havarijní, pak také není zcela od věci.

Kterou značku?

Tím pádem zbývá poslední otazník – kterou značku? Na výběr máte na českém trhu zhruba 90 značek. Přiznejme ale, že celá řada z nich (až bezmála polovina) je tady krátce a některé dokonce krátkodobě. Popravdě, týká se to především čínských výrobců. Jestliže jejich motory bývají starší licenční Hondy nebo jiné solidní značky, pak přední vidlice, pružící a tlumící jednotky, brzdové kotouče, rozety a řetězy mohou být i průměrné kvality, a to vám bude následně tahat další peníze z kapes. No a výhoda atraktivní prvotní ceny se tak značně sníží.
Opět bychom v tomto směru dali na názor většiny – tedy statistiku. Naprostými jedničkami v prodejích, a je vcelku jedno, zda nových nebo ojetých motocyklů, je velká trojka: Honda, Yamaha a Suzuki. A to platí s občasnými výkyvy, a příchodem některé asijské cenově agresivní značky, celých posledních dvacet let. Což neznamená, že bychom v první desítce nejprodávanějších značek na českém trhu nenašli už zavedené značky z Tchajwanu, Jižní Koreje a dalších asijských zemí, jako jsou Kymco nebo Yuki.
Osobité místo pak mají evropští výrobci, jako jsou italské Aprilia, Ducati a Moto Guzzi, britský Triumph, americký Buell a Harley Davidson, německé BMW… S jejich značkami si kupujete i kus historie, ale to už je docela jiné téma.

 

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář